Πέμπτη, 21 Μαΐου 2015

Ολα στο σφυρί; Γερμανοί, Ρώσοι και Κινέζοι διαγκωνίζονται για τις υποδομές της Ελλάδας

  
Ξένες εταιρείες από χώρες όπως η Γερμανία, η Κίνα και η Ρωσία διαγκωνίζονται για να αγοράσουν ελληνικά περιουσιακά στοιχεία την ώρα που η χώρα παλεύει να αποπληρώσει τους Ευρωπαίους πιστωτές της, αναφέρει άρθρο της Lucy Draper στο NEWSWEEK με τίτλο «German, Russian and Chinese companies race to buy up Greek infrastructure» προσθέτοντας ότι στις πωλήσεις περιλαμβάνονται σημαντικές υποδομές της Ελλάδας, όπως αεροδρόμια, λιμάνια, αυτοκινητόδρομοι και δημόσιες επιχειρήσεις.
Στην ιστοσελίδα της εταιρείας που διενεργεί τις ιδιωτικοποιήσεις της κυβέρνησης παρατίθενται λεπτομέρειες για τα ακίνητα που βρίσκονται σε διαδικασία πώλησης, με τις ενδείξεις «σε εξέλιξη», «επικείμενα» και «ολοκληρωμένα έργα».
Η κίνηση αυτή σηματοδοτεί μεταστροφή του κυβερνώντος κόμματος ΣΥΡΙΖΑ, το οποίο αντιτάσσονταν στο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων, που είχε επιβληθεί ως προϋπόθεση για την παροχή των σχεδίων διάσωσης.
Σημαντικές συμφωνίες που βρίσκονται στο τραπέζι στο πλαίσιο των ιδιωτικοποιήσεων περιλαμβάνουν την πώληση του 51% του μεγαλύτερου λιμένα της χώρας στην COSCO και μια σειρά τουριστικών αεροδρομίων στη γερμανική Fraport.
Στον κατάλογο των προς πώληση περιουσιακών στοιχείων περιλαμβάνονται τα 670 χιλ. της Εγνατίας Οδού στη βόρεια Ελλάδα, ακίνητα εκατομμυρίων δολαρίων στη Νέα Υόρκη, Ουάσιγκτον και Βελιγράδι, ιαματικές πηγές και μια πρώην αμερικανική αεροπορική βάση στο Ηράκλειο της Κρήτης.
Στα τέλη Φεβρουαρίου ο ΣΥΡΙΖΑ ανακοίνωσε ότι θα μπλοκάρει την πώληση στρατηγικών περιουσιακών στοιχείων. Ο Υπουργός Οικονομίας, Γιώργος Σταθάκης, δήλωσε ότι η κυβέρνηση θα διακόψει τη διαδικασία πώλησης του λιμένα του Πειραιά, του μεγαλύτερου της χώρας, ενώ ο νέος Υπουργός Ενέργειας, παναγιώτης Λαφαζάνης, ανακοίνωσε ότι η νέα κυβέρνηση δεν θα προβεί στην σχεδιαζόμενη πώληση εταιρειών φυσικού αερίου και ηλεκτρισμού.
Όπως επισημαίνεται, ωστόσο, μεταξύ άλλων, ο ΣΥΡΙΖΑ, μετά από τρεις μήνες και με τις αποπληρωμές των δανείων να επικρέμονται, μετάβαλε την τακτική του επί του θέματος. Τον Απρίλιο η κυβέρνηση ολοκλήρωσε την πρώτη συμφωνία ιδιωτικοποίησης, πουλώντας τον ιππόδρομο σε θυγατρική ελληνο-τσεχικής εταιρείας για 40,5 εκ. ευρώ, ενώ τώρα βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο οι συνομιλίες με την COSCO για την πώληση του 51% του λιμένα του Πειραιά, κάτι που αποτελούσε «κόκκινη γραμμή» για τον ΣΥΡΙΖΑ, ενώ αναμένεται η πώληση πολλών άλλων υποδομών και ακινήτων. Στη διάθεση του ΤΑΙΠΕΔ βρίσκεται μια σειρά περιουσιακών στοιχείων από εταιρείες παροχής ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου έως αεροδρόμια. Εκπρόσωπος του ΤΑΙΠΕΔ δήλωσε ότι μετά την επίτευξη συμφωνίας με την ΕΕ τα πράγματα θα κινηθούν γρήγορα. «Τα πράγματα κινούνται τώρα, αλλά θα κινηθούν πολύ πιο γρήγορα με την ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων. Μετά την ολοκλήρωση της συμφωνίας με την ΕΕ πολλά πράγματα θα συμβούν γρήγορα», σημείωσε. Η εκπρόσωπος τόνισε επίσης ότι παρά της διαβεβαιώσεις του ΣΥΡΙΖΑ ότι το ποσοστό πώλησης του λιμένα του Πειραιά μειώθηκε από το 67% στο 51% αυτό δεν είναι αναγκαστικά αληθές. Στην πραγματικότητα διεξάγονται συζητήσεις το οποίο σημαίνει ότι εάν η κινεζική COSCO πετύχει τη συμφωνία θα μπορεί να αγοράσει το υπόλοιπο 16% σε πέντε χρόνια, υπό την προϋπόθεση ότι οι επενδύσεις που θα έχει υποσχεθεί βάσει της συμφωνίας παραχώρησης θα έχουν υλοποιηθεί.
Άλλη σημαντική πώληση που προωθείται είναι αυτή των 14 από τα 37 περιφερειακά αεροδρόμια, στα οποία περιλαμβάνονται εκείνα των πιο δημοφιλών τουριστικών προορισμών, όπως της Κω, της Μυκόνου και της Κέρκυρας. Η γερμανική εταιρεία Fraport πρόσφερε 1,2 δις ευρώ για την παραχώρηση των αεροδρομίων, ενώ η πώληση αναμένεται να ολοκληρωθεί στα τέλη του μήνα. Η Fraport κατέθεσε προσφορά από κοινού με την ενεργειακή εταιρεία του Χρήστου Κοπελούζου.
Μια άλλη γερμανική εταιρεία, η Deutsche Invest Equity Partners, περιλαμβάνεται στις οκτώ εταιρείες που πέρασαν στο τελικά στάδιο της διαδικασίας προσφορών για την απόκτηση του 67% των μετοχών του λιμένα της Θεσσαλονίκης, του δεύτερου μεγαλύτερου της Ελλάδας. Το ΤΑΙΠΕΔ δηλώνει ότι η Γερμανία, που ηγείται σήμερα των διαπραγματεύσεων για τη νέα συμφωνία με την Ελλάδα, αποτελεί κρίσιμο επενδυτή. «Σχετικά με τα αεροδρόμια, το πιο σημαντικό πράγμα μετά την τιμή είναι η εμπειρία που διαθέτει η Fraport» δήλωσε η εκπρόσωπος του ΤΑΙΠΕΔ.
Μεταξύ των άλλων επτά εταιρειών που διεκδικούν τον λιμένα της Θεσσαλονίκης βρίσκονται η βρετανική P&O Steam Navigation Company, η ρωσική Russian Railways και η International Container Terminal Services, του Φιλιππινέζου επιχειρηματία Enrique K Razon.
Προς πώληση βρίσκονται επίσης τρία ολυμπιακά ακίνητα, το στάδιο στο Γαλάτσι, και τα κέντρα κωπηλασίας και ιππασίας, που εκτιμώνται στα 11 δις ευρώ. Το ΤΑΙΠΕΔ δήλωσε ότι μέχρι τώρα έχει δείξει ενδιαφέρον Έλληνας επιχειρηματίας που δραστηριοποιείται στον τομέα των ακινήτων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αρχειοθήκη ιστολογίου